WAT KUNT U VAN UNTIS VERWACHTEN?
In elk geval realiseert u een aanzienlijke tijdbesparing door het automatisch genereren van het rooster door Untis. Op basis van de ingevoerde gegevens geeft het programma zeer snel zelf de beste oplossing voor knelpunten in uw rooster. Nadat deze naar tevredenheid zijn opgelost, wordt de rest van het rooster automatisch gegenereerd. Uiteraard kan de roostermaker tijdens dit roosterproces op elk gewenst moment ingrijpen en handmatig zaken wijzigen of bijstellen.
Tijdens het maken van een rooster geeft het programma zeer overzichtelijk aan wat wel en niet bereikt is. Tevens controleert het op eventuele fouten en conflicten. Optimale controle en een goed overzicht zijn dus gegarandeerd. Zoals in Windowsapplicaties kunt u meerdere vensters tegelijk openen, bekijken en bewerken.
Wijzigingen in het ene venster dat in relatie staat tot ander vensters worden direct doorgevoerd. Untis biedt u bovendien veel roostertechnische mogelijkheden. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om per deelgroepjes of individuele leerlingen een rooster samen te stellen. Ook kunt u door een optimale lokalenplanning de lokalen efficiënter inzetten.
UNTIS SOFTWARE VOOR ALLE ONDERWIJSSOORTEN
Untis roostersoftware is zeer compleet. Elke onderwijssoort kan gebruik maken van deze software.
- Algemeen, Technisch en Beroeps secundair onderwijs
- Buitengewoon secundair onderwijs
- Hogescholenonderwijs
- Universitair onderwijs
- Volwassenenonderwijs
- Overige opleidingsinstituten
OPTIES DIE HET PROGRAMMA UITBREIDEN
Het Untis programma bestaat uit een basispakket, dat kan worden uitgebreid met verschillende opties. Deze zijn geschikt voor diverse vormen van onderwijs. Zo is bijvoorbeeld het Clusterpakket in combinatie met de optie Dagroosterbeheer uitstekend geschikt voor het Voortgezet onderwijs. Plan van inzet en Waardeberekening is vooral voor het Hogescholenonderwijs interessant vanwege de specifieke managementinformatie. Voor het modulair onderwijs zijn de opties Modulair- en Periodenrooster een uitkomst. De optie Inforooster waarmee u lesroosters kunt publiceren op het internet en Intranet is voor alle vormen van onderwijs geschikt. Vanzelfsprekend kan elke onderwijsvorm alle opties gebruiken.
Invoeren van gegevens
Om een lesrooster te kunnen samenstellen, voert u basisgegevens in zoals klassen, docenten, lokalen en vakken. Er is grote aandacht besteed aan de invoervensters van de basisgegevens. Het correct invoeren van deze gegevens is namelijk bepalend voor de kwaliteit van het rooster. Elk veld wordt tijdens het invoeren op juistheid gecontroleerd. U kunt bovendien bijzonderheden zoals beschikbaarheid van de ruimten, wensen van de docenten over hun werkuren, onderwijskundige aspecten en tijdstippen van de lunchpauzes aangeven.
De formulering van de lessen
De basis van een les is de invoer van het aantal uren per week, de klas, de docent, het vak en het lokaal. Elke lesstructuur kan geformuleerd worden; het is zelfs mogelijk om clusters met 50 elementen (docenten, klassen e.d.) in te voeren. Bij gebruik van het clusterpakket kunt u de clusters eenvoudig overnemen. Verder kunt u diverse randvoorwaarden invoeren die betrekking hebben op aspecten als dubbeluren, blokuren, tussenuren, dislocatie, beschikbaarheid van docenten of ruimtegebruik.
Randvoorwaarden en (tijd)wensen
Aan elk uur van de week kan door middel van een coëfficiënt de mate van beschikbaarheid van docenten, klassen, lokalen, vakken en/of lessen, worden toegekend. Deze coëfficiënt kan variëren tussen -3 (niet beschikbaar) en +3 (dwingend).
Bij het invoeren van basisgegevens en lessen kunnen allerlei wensen en randvoorwaarden worden ingesteld, zoals:
- Maximaal aantal tussenuren
- Optimalisatie van de lokaalbezetting
DE AUTOMAAT VAN UNTIS
Na de invoer van alle lesgegevens, randvoorwaarden en (tijd)wensen activeert u het uiterst krachtige algoritme van Untis, de automaat. Door middel van schuifbalken kunt u aangeven in welke mate de automaat rekening moet houden met de ingevoerde randvoorwaarden en (tijd)wensen. Het is mogelijk om de randvoorwaarden tijdens het optimalisatieproces aan te passen.
Tijdens het maken van een rooster geeft het programma zeer overzichtelijk aan wat wel en niet bereikt is. Er verschijnen tussenresultaten op het scherm; het verloop van de optimalisatie is voortdurend ‘live’ te volgen. Tevens controleert het op eventuele fouten en conflicten. Optimale controle en een goed overzicht zijn dus gegarandeerd.
U kunt de optimalisatie van het lesrooster sturen door middel van de volgende instellingen.
- Een percentage van het totale aantal uren waarbij de meest gecompliceerde lessen automatisch voorrang krijgen. Na eventuele ingrepen en fixaties kan verder worden geoptimaliseerd totdat een hoger percentage of een volledig lesrooster is ontstaan.
- Een selectie van vakken en/of klassen plaatsen met een bepaald aantal uren.
- De kwaliteit van het rooster beïnvloeden door het invoeren van het aantal roostervarianten en/of het aantal optimalisatiestappen.
- Vier verschillende optimalisatiestrategieën.
- Het kunnen bepalen in welke mate de nieuwe versie van een lesrooster sterk moet lijken op het vorige lesrooster.
- Variabele docenteninzet
Handmatig inroosteren
Zowel in de Roosterweergave als in de Plan- en Roosterdialoog kunt u handmatig inroosteren. In de Roosterweergave van een klas of docent kunt u niet geplaatste lessen plaatsen, geplaatste lessen verschuiven of ruilen, lessen wissen, lessen fixeren en lokalen toewijzen. De Roosterdialoog biedt nog meer functionaliteit dan in de roosterweergave om handmatig roosters te plannen. Voor beginnende roostermakers is de Roosterdialoog uitstekend geschikt, omdat de functionaliteit gericht is op eenvoud. Vanuit de Roosterweergave en de Roosterdialoog zijn lessen te verslepen naar de Plandialoog. De Plandialoog is bij uitstek hét instrument voor het handmatig plannen van lessen.
Roosterdiagnose
Na de vorming van het rooster (of een roosterdeel) kunt u met de functie Diagnose aan de hand van 57 diagnosepunten controleren in hoeverre het rooster voldoet aan de ingevoerde randvoorwaarden en tijdwensen.
Worden onregelmatigheden gevonden, dan toont Untis de bijbehorende lessen. Met het activeren van een les worden de openstaande vensters automatisch gesynchroniseerd. Zo worden de roosters van de bij de les betrokken elementen overzichtelijk weergegeven, zodat u snel ziet waar een les ingeroosterd kan worden. Een geplaatste les kan met de muis worden verschoven, waarbij Untis attendeert op eventuele knelpunten.
Untis biedt verschillende mogelijkheden om handmatig wijzigingen aan te brengen. Het is zelfs mogelijk om een hele wisselketen verschuivingen op te bouwen, of Untis voorstellen te laten geven voor een twee- of drievoudige ruil van lessen. Verder kunt u zoeken naar beschikbare lokalen, het lokaal wijzigen, een les fixeren en nog veel meer.
Roosterweergave en afdrukmogelijkheden
Voor de afdruk van het rooster of voor de weergave op het scherm beschikt Untis over tal van opmaakmogelijkheden. U kunt uit verschillende formaten kiezen, zoals:
- individueel rooster met verticaal de daguren en horizontaal de dagen (of vice versa)
- individueel rooster met naast elkaar gerangschikte weken (optie Modulair- of Periodenrooster)
- overzichtsrooster met verticaal de tijdstippen (dag + uur) en horizontaal het element (klas, docent, lokaal)
- overzichtsrooster met verticaal de elementen en horizontaal de tijdstippen.
Verder kunt u bijvoorbeeld het lettertype, de inhoud van een lesroostercel, het aantal letters per afkorting, of de kopteksten zelf aanpassen. Enkele instellingen zijn speciaal voor de lay-out van de afdruk, zoals het aantal roosters per pagina, het opschrift van het rooster of een legenda. U kunt het lesrooster afdrukken op papier of ‘afdrukken’ naar Internet (HTML-formaat).
Als u het rooster naar eigen wens hebt vormgegeven, dan kunt het opslaan onder een profielnaam. Zo kunt u voor diverse doeleinden verschillende profielen aanmaken.
Lijsten
Naast de roosterweergave beschikt Untis ook over verschillende lijsten. Deze kunnen bijvoorbeeld de volgende inhoud hebben:
- bezettingspercentages van de elementen
- afwezigheid van elementen, wie of wat is wanneer vrij
- vakkenplan van klas of docent
- urenlijst van klas of docent
- beschikbaarheid van elementen (tijdwensen)
- docententeams
- klasdocenten
- roosterwijzigingen (optie Dagroosterbeheer)
- pauzetoezichten (optie Pauzerooster)
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren